Een heerlijk weekend Zeeland in winterse kou

door Roger
Zeeland brouwersdam beachlodge

Vrijdagmiddag lopen we met het gezin door het dorp Goedereede op de grens van Zuid Holland en Zeeland. We zijn hier met een goede reden. Dit weekend gaan we met Staatsbosbeheer op zoek naar de ree en de zeehond.
Het is onderdeel van een missie die de ‘vadersopreis’ zich zelf gesteld hebben. In 2018 willen we de ‘grote vijf’ van Nederland spotten.

Twee tegenvallers

Het is het koudste weekend van dit jaar. We maken een korte wandeling door het charmante dorp en ons plan is om de toren van Goedereede te beklimmen. We hebben onszelf niet goed geïnformeerd want de toren blijkt gesloten. Klein tegenvallertje.

De ijskoude wind jaagt ons naar binnen bij het piepkleine maar zo gezellige theehuis ‘Bij Buuf’. Bij deze temperaturen moet een warme chocomel gedronken worden. De ruimte waarin we zitten doet erg denken aan gewone een huiskamer van een iemand met smaak en oog voor detail. Vermoedelijk was dit ooit ook gewoon een woonkamer, maar nu een zeer sfeervol theehuisje.

Goederede in Zeeland

Als de hete choco wordt opgediend zoemt mijn telefoon: Staatsbosbeheer laat weten dat het veel te koud is voor de excursie naar de zeehond en de ree en dat het helaas niet verantwoord is om het door te laten gaan.
Dit is een iets groter tegenvallertje. Het was tenslotte de belangrijkste reden voor ons bezoek aan Zeeland.
Even balen en dan omdenken: een heel weekend in Zeeland voor de boeg, zonder plan of doel. Voel de vrijheid en de ruimte voor spontane plannen!
Een gesprekje met de gastvrouw van ‘bij Buuf’ levert al snel nieuwe inspiratie op. Opgewarmd en vol nieuwe ideeën gaan we Zeeland verkennen.

Geitenboerderij de Mèkkerstee

Eerst bezoeken we de ‘Mèkkerstee’. Ze hebben hier meer geiten dan je kunt tellen. De kinderen vinden het heerlijk om te knuffelen met pasgeboren lammetjes.

Mekkerstee geitenboerderij
IJs en kaas wordt hier nog ambachtelijk bereid. Hoewel het buiten steenkoud is, is dat voor de kinderen natuurlijk geen reden om toch even het zelfgemaakte ijs van de Mèkkerstee te proeven. Hoewel de kritieken van de kinderen lovend zijn, kies ik voor een warme koffie met een originele Zeeuwse bolus.

Lammetje in de Mekkerstee Zeeland

Tiny house aan de Grevelingen

We gaan door naar onze accommodatie voor dit weekend. En wat voor accommodatie! Zelden hebben we op zo’n mooie plek overnacht. De beachlodge staat op een geweldige plek. De inrichting, de sfeer, het uitzicht over de Grevelingen, alles klopt hier!  Terwijl ons bed beneden staat, mogen Hugo en Elin slapen op een eigen knusse slaapzoldertje. Het is klein, maar je alles wat je nodig hebt zit erin.
Er is zelfs een compleet ingerichte badkamer met douche, toilet en wastafel aanwezig en buiten is er een klein terrasje.

Beachlodge Brouwersdam Zeeland

Zeehonden spotten bij de Spuisluis

‘De Buuf’ had ons getipt dat de ‘Spuisluis’ een hotspot voor zeehondenspotters zou zijn. Terwijl de gure wind om onze oren waait turen we aandachtig naar het woeste water. Het is helaas niet zo dat die zeehonden ze met drommen voorbij komen zwemmen.

Na veel geduld zie ik gelukkig uiteindelijk één zeehond met z’n koppie boven de golven uit komen. Helaas ben ik te laat om het dier op de gevoelige plaat te zetten.
Hugo ziet wel tien zeehonden. Ik ben er niet zeker van of hij veel betere ogen heeft dan ik, of dat hij een grotere fantasie heeft dan ik. Toch ben ik blij met die ene zeehond. Tevreden rijden we door naar Renesse.

Renesse Zeeland

Straô in Renesse

Had ik al gezegd dat het ijskoud was dit weekend? Als we op het strand zijn, maakt het voor onze kinderen helemaal niks meer uit of het 25 graden is of twee graden onder nul. Ze graven in het zand en rollen het duin af, terwijl de bevroren schuimkoppen van de zee op het strand van Renesse liggen. Een paar honderd meter uit de kust ligt een grote zandplaat met tientallen zeehonden daarop. Misschien had Hugo wel een vooruitziende blik.

Strao in Renesse

We zijn naar dit stuk strand gekomen om de jaarlijkse ‘Straô’ te beleven. Op de Straô worden paarden ingezet voor een rit die langs het strand leidt waarna de paarden de branding van de Noordzee ingestuurd worden voor het zogenaamde ‘reinigen der benen’. Een ritueel dat  terugvoert tot in de Germaanse of Keltische tijden.
De paarden zijn voor deze gelegenheid mooi versierd en hetzelfde geldt voor een groot aantal ruiters. Het is een gaaf schouwspel om de paarden in volle galop door de branding te zien rennen. Als je paardenliefhebber bent, moet je dit schouwspel beslist eens meemaken. Heerlijk uitgewaaid en rozig rijden we terug naar Brouwersdam.

Beachlodge Brouwersdam Zeeland

Even lekker opwarmen en borrelen in ons fijne huisje en daarna sluiten we deze mooie dag af met een prima maaltijd en dito uitzicht in restaurant Eat & See.

Flamingo’s in Zeeland

Jaarlijks overwintert een kolonie flamingo’s van oktober tot april in de Grevelingen. Vandaag is het ‘Roze Zondag’ in het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer in Ouddorp (Brouwersdam). Een heuse boswachter geeft een presentatie, waarin feit en fabel worden verteld over deze markante roze vogels.

Flamingo Brouwersdam roze zondag

Deze kolonie woont normaal gesproken in Duitsland, vlak over de grens, maar ze komen elke winter naar de Grevelingen om de simpele reden dat het ondiepe meer niet dicht vriest vanwege het zoute water. Na het verhaal van de boswachter, krijgen we instructies waar we de flamingo’s ongeveer zouden moeten staan en mogen we zelf op zoek naar ‘een roze vlek op het meer’.
Als we naar de het ‘haventje van Battenoord’ rijden parkeren we aan de achterkant van de dijk. Vlak naast de jachthaven zouden de Flamingo’s (kunnen) staan.  Ik ben nog bezig de auto af te sluiten als Hugo al vanaf de dijk opgewonden roept ‘Daar in de verte, Flamigo’s!’.

Flamingos Grevelingenmeer Battenoord

Het blijkt ook niet zo heel moeilijk om de beestjes te spotten want het zijn echte toeristentrekkers. Hordes mensen lopen parallel aan de Grevelingen om een roze glimp op te vangen. Het is een bijzonder fenomeen om deze vreemde vogels in Nederland te zien.

Dus hoe was het in Zeeland?

Zo hebben we uiteindelijk de excursie niet gedaan, maar toch veel plezier gehad in Zeeland en ook dieren gezien die we vooraf nooit verzonnen hadden. We hebben genoten van de Zeeuwse kust en de beachlodge is een supergave accommodatie die we ons altijd zullen blijven herinneren.
Voor de excursie gaan we binnenkort nog een keer terug naar Zeeland, en dat is beslist geen tegenvaller.

Informatie over Zeeland

Op de website van  www.vvvzeeland.nl vind je heel veel informatie en tips om jouw bezoek aan Zeeland nog leuker te maken. Ook de App van VVV Zeeland zit boordevol praktische en inspirerende wetenswaardigheden.

Beachlodge brouwersdam

Er staan 16 beachlodges voor 4 of 6 personen. Absolute aanrader.

Mèkkerstee

Mooie grote geitenboerderij waar je ambachtelijke producten kunt proeven en kopen.

Straô

Als je van paarden houdt, moet je dit spektakel beslist eens gaan aanschouwen.

Flamingo’s

Je bereikt het gebied waar de flamingo’s staan door in je Navigatie in te voeren: Battenoordsedijk, Nieuwe-Tonge.
Parkeer je auto bij het jachthaventje. De flamingo’s staan links of rechts van het jachthaventje van oktober tot ergens in april.