Fjallraven, op naar de lente

door Edwin

Fjallraven, een zeer gewaardeerd merk in de Outdoorwereld. Inmiddels heb ik meerdere backpacks mogen testen en gebruiken. In Puglia, Engeland en tijdens de Fjallraven Classic USA bijvoorbeeld. Ik kan dan ook niet wachten tot de nieuwe collectie uitkomt. Dit nieuwsbericht van Fjallraven willen we dan ook graag met jullie delen. Op naar de lente, op naar mooie nieuwe avonturen!

Puglia - Fjallraven - Kaipak - Vaders op Reis - Review
Puglia in de Lente

Alle goede avonturen beginnen met een rugzak. En met een rugzak begon Fjällräven. Het Zweedse merk is al bijna 60 jaar aan het testen, verbeteren en verfijnen. En het lente/zomer seizoen voor 2019 vormt het resultaat van deze inspanningen. Fjällräven gaat terug naar de oorsprong – de rugzak – en brengt daarom een collectie van rugzakken geschikt voor allerlei verschillende activiteiten: van de kust tot de bergtop, van een pitstop in de stad tot een trip in de natuur en weer terug naar huis, wanneer je maar wilt. Maar wacht niet te lang. Want de natuur wacht op jou.

Op pad in Wallis, Zwitserland

Het begon allemaal met een rugzak.
Åke Nordin, de oprichter van Fjällräven, besteedde in 1950 veel uren in de natuur. Hij trok naar het noordelijkste puntje van Zweden, ging vissen in de buurt van zijn huis in Örnsköldsvik, kamperen in de lage landen van Midden-Zweden en kajakken rondom de eilanden voor de kust. Hij probeerde de natuur nooit te temmen of te overwinnen, maar hij wilde het zich er wel comfortabel maken. Het ontbreken van een functionele uitrusting frustreerde hem. Alles was te zwaar, omvangrijk of onhandig. Op hetzelfde moment riep de natuur hem. Hij wilde langer en verder reizen, met al zijn spullen op zijn rug. Met zijn huidige rugzak was dit echter niet mogelijk. Åke ging niet wachten op het moment dat de outdoorindustrie de rugzakken ging verbeteren, in plaats daarvan produceerde hij zelf de oplossing. Zijn v-vormige ontwerp, compleet met een ondersteunend houten frame, was niet alleen comfortabel en licht, maar ook nog eens groot genoeg om alle benodigdheden mee te kunnen dragen. Het was het begin van iets veel groter: Fjällräven.

Aan de start van de Fjallraven Classic USA, Colorado


Van toen tot nu.
De eerste rugzak van Fjällräven werd gelanceerd in 1960. Sindsdien zijn er nog vele rugzakken gelanceerd, is het bereik uitgebreid, de technologie verbeterd en zijn er meer duurzame materialen ontwikkeld. En nu – in 2019 – lanceert Fjällräven meer dan een halve eeuw later een nieuwe collectie van rugzakken met behulp van een gloednieuw waterdicht materiaal, dat zowel technisch als duurzaam is.

Bergshell is exclusief ontwikkeld voor Fjällräven en gemaakt van gerecycled nylon, bekleed met een TPU-laminaat en behandeld met PVC-vrije impregnatie. Het materiaal draagt een sterke constructie, die slijtage en scheuren voorkomt. Berghell is gebruikt voor de mountaineering rugzak, Bergtagen 38, twee trekking rugzakken – de Keb 52 en Keb 72 – en een lijn van tassen voor iedere dag (Ülvo), inclusief een rolltop oplossing – de Ülvo Rolltop – en een moderne heuptas (ook over de schouder te dragen), de Ülvo Hip Pack in de maten large of medium.

Duurzaamheid voorop
“Elk product dat wordt gemaakt bij Fjällräven is duurzaam.” , aldus Christiane Dolva, Fjällrävens sustainability manager. Om dit te bewijzen, werkt Fjällräven aan het uitbreiden van het Save The Artic Fox-project door financiële steun te bieden aan doelen die natuurbehoud ondersteunen. Het nieuwe Artic Fox Initiative zal het geld van de verkoop van de geselecteerde producten gebruiken voor projecten die de flora, fauna en natuur behouden. “Sinds de jaren negentig zijn wij betrokken bij verschillende projecten die de poolvos ondersteunen en we hebben geleerd dat klimaatverandering een groot gevaar vormt. Dus voor ons is het belangrijk om ons steentje bij te dragen om de natuur te beschermen. Wij zijn erachter gekomen dat wij als merk veel kunnen doen, maar samen met anderen kunnen we nog veel meer betekenen,” zegt Christiane.

“Dit is waarom we the Artic Fox Initiative zijn begonnen, om het aantal projecten te ondersteunen, uit te breiden en ervoor te zorgen dat wij de natuur kunnen meegeven aan de generaties die volgen. De eerste producten die dit nieuwe initiatief ondersteunen zijn drie special edition Kånken rugtassen. De eerste twee zijn ontworpen door Zweedse artiesten, Cecilia Heikkilä en Erik Olovsson. Hen werd de opdracht gegeven om unieke ontwerpen te creëren, die hun persoonlijke connecties met de natuur vertegenwoordigen in combinatie met de speelsheid van Kånken. Het derde ontwerp is gecreëerd door het design-team van Fjällräven en draagt regenboog details.

Voor alle producten en verder informatie:  WWW.FJALLRAVEN.NL

You may also like

Leave a Comment