Weekje weg naar de Costa Daurada

door Edwin
Costa Daurada - vaders op Reis - Barcelona - Meivakantie

De Costa Daurada, ofwel de gouden kust van Tarragona. Dat is de bestemming voor onze meivakantie. Dit wordt de eerste keer dat we met het hele gezin gaan vliegen. Het was meestal te duur, of de prioriteiten lagen bij een fietsvakantie. Maar nu is het zover, we vliegen van Rotterdam naar Barcelona voor een week in Spanje. Te beginnen met twee nachten in een wijnkasteel in Vimbodi en we eindigen op een camping in Tamarit, vlak naast Tarragona.

‘Ons’ Kasteel!

Het achterland van de Costa Daurada

“Het is gewoon pas negen uur en we zitten nu al in Spanje!” De jongens zijn nog maar nauwelijks bekomen van de vliegreis als de realiteit in begint te dalen. Er werd al lang naar uitgekeken en daar staan we dan, voor de toegangspoort van de Costa Daurada, Barcelona Airport. Letterlijk recht tegenover de uitgang van het vliegveld staat onze huurauto al te glanzen in de Spaanse zon. Tien minuten later zijn we vertrokken en rijden we in de verlate ochtendspits richting het zuidwesten. Vrijwel direct zitten we in de groene heuvelzone, het is slechts anderhalf uur rijden naar Vimbodi, ons wijnkasteel, maar de rit mag veel langer duren. Kleine desolate dorpjes liggen verscholen tussen de bomen, het voelt alsof we het landschap verstoren hier op de grote weg. Het uitzicht geeft ons een instant vakantiegevoel en het vooruitzicht dat we de komende drie dagen in dit schilderij mogen vertoeven is een fijn gevoel. De jongens zijn ondertussen bezig met alle mogelijke vormen van kastelen aan te wijzen, “is dat hem, of die?” Maar ‘Castell de Riudabella’ is ineens daar en overtreft onze verwachtingen.

Wat een welkom!

Castel de Riudabella

Slechts twee appartementen herbergt dit wijnkasteel, maar dat zijn dan ook meteen twee hele beste. Oud, maar schoon, authentiek en vooral erg groot. “Mijn slaapkamer is gewoon groter dan onze huiskamer thuis!!” En zo heel klein wonen we thuis toch ook niet. De Duitse Martina ontvangt ons met een fles witte wijn van het ‘Castell’. Haar man heeft het kasteel geërfd vanuit de verre historie en uit alle macht proberen ze het bestaan op Castell de Riudabella voort te zetten. De wijnoogst moet ervoor zorgen dat er geld binnenkomt voor de verdere verfraaiing en exploitatie van het kasteel. Onze boeking helpt ook weer wat mee. Zittend op een van de terrassen met een glas wijn in de hand, voelen we ons als god in Spanje. Niks dan vogels -OK en onze spelende kinderen- hoor je hier en het uitzicht rondom is fenomenaal. De schildpadden in de fontein op de binnenplaats en de jonge uiltjes in een nest tegen de kasteelmuur aan, maken het af. We zijn meteen helemaal tot rust gekomen.

Uitzichtje hoor.

De paden op, de lanen in

De rugzak is ingepakt, de veters gestrikt en de uitgekozen hike staat geprogrammeerd in de telefoon. Een kleine twaalf kilometer wandelen staat voor deze ochtend gepland. De eerste twee kilometers lopen we over asfalt, tot onze grote verbazing komen we in al die tijd geen auto tegen. Later horen we van Martina dat het hele gebied eigenlijk in handen is van de familie, er wonen weinig mensen en er hoeft ook verder niemand te zijn, wat een rust. Dan duiken we het bos in, licht glooiend, nooit steil. De jongens vinden vooral de stokken en de denne-appels mooi speelgoed en spelenderwijs stappen we het dorp Vimbodi binnen. Ook hier is het niet druk, de barman van het plaatselijke café kijkt verschrikt op als we een kopje koffie komen halen. Er zijn niet veel toeristen in deze tijd van het jaar. Voor ons wel lekker. Floris begint ondertussen een beetje te piepen als hij hoort dat we ‘pas’ op de helft zijn. De trukendoos moet open. Ik geef Floris mijn telefoon en geef hem de verantwoording van de route. Trots als een aap loopt hij voorop -niemand mag er voorbij- en zo schieten we lekker op. Na de laatste stop, fruit en wat water, is het tijd voor het volgende spelletje. Wie het kasteel het laatst ziet, heeft verloren! De rest van de dag chillen we lekker in de jaccuzi, het blijft tenslotte wel vakantie.

Ons hofje

Camping Tamarit Beach Resort

Met een klein beetje weemoed rijden we het zandpad af, weg van ‘ons kasteel’. De Costa Daurada roept, Met zee, strand, camping en groot zwembad staat dit lijnrecht tegenover het steeds kleiner worden Castell de Riudabella, maar hoe dichter bij we komen, hoe enthousiaster. We betrekken een ‘Pineda bungalow’. Het hele onderkomen is de helft zo groot als de slaapkamer in het kasteel, maar we houden hiervan. Een ’tiny house’ (met grote tuin, dat dan weer wel) zou zo enorm iets voor ons zijn. Terwijl de koffers nog in de auto staan, lopen de jongens al rond te rennen op hun blote pootjes. “Kom nou, ik wil naar het strand!!” En zo geschiedde. De koffers laten we voor wat ze zijn, trekken er een handdoek en zwembroek uit en we gaan op verkenningstocht. De camping is groot, maar niet massaal. Al zal het in de zomer wellicht iets anders kunnen overkomen, maar als meivakantiebestemming is het erg rustig te noemen. Grote kampeerplekken, veel diversiteit in verhuur-accomodaties, prima sanitair en goedkope en grote supermarkt.

Costa Daurada - vaders op Reis - Barcelona - Meivakantie

“Ik maak het kasteel na”

Costa Daurada, wat ben je mooi

“Echt koud!” Het zeewater is nog niet heel erg opgewarmd, maar stapje voor stapje raken de jongens vastbeslotener om kopje onder te gaan. Het kasteel van Tamarit torent hoog boven het strand uit en geeft een geweldige extra uitstraling aan het gouden strand. Een strandvakantie staat bij ons niet vaak op het programma, het zand wat overal tussen gaat zitten, het zoute water, geef mij maar een lekker helder meer. Maar deze dagen went het goed. Het zonnebaden en spelen op het strand wisselen we af met zwemmen en glijden in het zwembad, wat een luxe. “Ik wil nog niet weg, ik heb net ‘ons’ kasteel nagemaakt van zand”. We wachten nog even, haasten is er niet bij.

Waterpret en meer

De dagen op de camping worden lekker actief ingevuld. Zelf pak ik een paar keer een Spaanse spinningles mee. Net zo pittig als in Nederland, by the way. Ook stoei ik wat met de gewichten in de prima gevulde sportschool. Mirjam rent af en toe het park over, we tennissen en spelen ‘paddle’ om vervolgens nog lekker te spetteren in het mooie zwembad. Vanaf dat moment zijn de jongens natuurlijk niet meer weg te krijgen. Ondanks de frisse watertemperatuur en de (soms) blauwe lippen zijn ze onvermoeibaar. Als het zwembad dichtgaat lopen we gewoon weer door naar het strand. Het leven is mooi aan de Costa Daurada

Costa Daurada - vaders op Reis - Barcelona - Meivakantie - Baja Bikes

Op de fiets Barcelona verkennen

Wat nog meer te doen aan de Costa Daurada

“Gaan we echt de hele dag naar Barcelona? Cool!” Natuurlijk kun je een bezoek aan Barcelona niet overslaan, ik wijdde er zelfs een apart blog aan. Maar dichterbij is er ook van alles te zien. We besteedden een regenachtige middag aan de stad Tarragona, een goed beloopbare stad met een stokoud centrum. Het Romeinse verleden komt hier veelvuldig naar boven. Naast rondlopen hebben we hier niet veel gedaan, maar je kijkt je ogen uit. Check ook eens de site: BondiaTarragona.nl voor alle mogelijkheden in dit prachtige gebied. Terug op de camping besluiten we dat er nog niet genoeg gelopen is. Via het strand lopen we in twintig minuten naar ‘de boulevard’ van Altafulla. Een straat van een goede 100 meter met een viertal restaurantjes, waar je kunt eten met je voeten in het zand. Het weer is opgeknapt en terwijl de jongens het strand omspitten, zitten wij te genieten van de zonsondergang. Zo’n meivakantie bevalt prima!

De ‘boulevard’ van Altalfulla, op loopafstand van de camping

Alle info

Wij verbleven onze eerste twee nachten in Castel de Riudabella en de volgende acht nachten in een Pineda bungalow op Tamarit Beach Resort. Dit boekten we via Vacanceselect.

We regelden een all-inclusive huurauto via Sunny Cars, 100% verzekerd en gegarandeerd geen kosten achteraf. Goed om te onthouden: je Sunny Cars huurauto is all-in. Schade- en diefstalverzekering, een extra WA-dekking van € 7,5 miljoen, dekking van glas-banden-bodem-dakschades: alle nodige verzekeringen zijn inbegrepen. Sunny Cars betaalt het eigen risico altijd terug. Het kantoor staat pal voor de uitgang van het vliegveld.

Qua vlucht kan ik de route Rotterdam – Barcelona aanraden. Het is even vroeg op, maar om 7 uur vertrekt Transavia om rond 9 uur te landen in Barcelona. Zo heb je nog wat aan je dag!