SNP family special – Pyreneeën

door Edwin

“He, dit ken ik! Aan de overkant staat toch onze auto?” Lucas heeft het goed, recht tegenover de uitgang van Barcelona Airport staat onze huurauto van Sunny Cars te wachten. Vorig jaar waren we hier ook, maar verder houdt iedere vergelijking hier op. We gaan de bergen in, de family special van SNP Natuurreizen brengt ons naar Castejon de Sos. Een goede drie uur rijden richting de woeste natuur. In het noordoosten van Aragon bevindt zich onze uitvalsbasis.

SNP - Family special - Hotel Pirineos

Bier en Rock

Tja, die kop verwacht je niet na zo’n intro. Het is ook minder erg dan het klinkt. Drie dagen lang komt de internationale Honda Shadow club (dat het bestaat?!) bij elkaar, precies op het plein voor ons hotel. De medewerkers van het hotel Pirineos zijn er maar druk mee, vinden het vervelend voor de andere gasten. Maar, “tonight is the last night”. Die pakken we dan toch gewoon mee? Bier en rock. Het is iets anders dan de gedagdroomde Spaanse wijn en tapas, maar hé, we doen lekker mee. Knikken vriendelijk naar de leren hesjes met vele emblemen en wandelen quasi geïnteresseerd langs het opgestelde chroom. Morgen begint het voor ons, Via Ferrata!

SNP - Family special - Via Ferrata
Op naar de top!

Via Ferrata – family route

Alleen het rijden in deze ruige omgeving is al een feest, de weg naar Campo is er een tussen steile kloven en voortdurend langs de Esera rivier. De rode draad van deze week zal blijken. Vanuit Campo rijden we mee met Via Ferrata gids Pedro, hij gaat ons de ‘family-route’ van Olvena laten zien. Gezekerd een route over de rotswanden naar boven klimmen, spannend! Zelf deed ik het al eerder, maar voor Mirjam en de jongens is dit de primeur. Nadat we in ons harnas geholpen zijn, dalen we vanuit het gelijknamige dorpje af naar het startpunt. Het is warm, de zon schijnt genadeloos en de eerste gieren cirkelen al rond, wachtend op een prooi.

SNP - Family special - Via Ferrata
Lastig zat.

Pedro is geduldig, de uitleg is dan ook belangrijk. Het is steil en je moet goed kijken waar je je handen en voeten neerzet. “Best spannend!” Soms voelt het een beetje als ‘Twister’ (het spel) maar dan op een verticale wand. De jongens zijn al snel uit het zicht met Pedro, Mirjam en ik gaan wat trager, er moet ook iets meer gewicht omhoog natuurlijk. Op het smalste en steilste stuk -ik durf bijna niet te gaan staan- poseren we voor een foto. Meer dan twee uur zijn we onderweg, de adrenaline dampt nog na terwijl we boven op de top naar beneden kijken. Trots highfiven we met het zweet nog op de rug. We did it!

SNP - Family special - Via Ferrata - Olvena
We did it!

Op de pedalen

“Yes, ik heb een echte mountainbike!” Floris (8) is in zijn nopjes, de iets te grote MTB (zonder terugtraprem) staat hem goed. Na een spoedcursus schakelen trappen we het dorp uit. Honderden schapen kijken verrast op van dit aanstormende peloton. Het is ook weer een makkelijke route, de gezinsroute zogezegd. En inderdaad, “makkie kakkie” is het commentaar van de jongste. Na een klein half uur toeren tussen de velden in de vallei is het tijd voor het echte werk. De ketting gaat op het binnenblad en met een slakkengang trappen we de heuvel op. Van de ene kei op de andere, zigzaggend omhoog. Met een verbeten blik proberen de jongens te blijven trappen, maar dan is het toch een feit, voet aan de grond.

SNP - Family special - Mountainbike
Geen meter asfalt

Plons

De route heeft van alles wat, door bloemenweides, over takken en boomstronken door het bos en ook een aantal verlaten geitenpaden komt aan bod. Het leukste bewaren we echter voor het laatst. “Mogen we door het water?!” Met zoveel zijtakken van de Esera rivier is er geen ontkomen aan, een heuse ‘watercrossing’. De eerste keer geef ik het goede voorbeeld, hard erin en vooral blijven trappen. Ik dacht dat ik duidelijk was, maar met een slakkengang gaan de jongens op het water af. En precies op het diepste punt van de beek, stoppen ze met trappen. Zeiknat, maar gelukkig lachend, proberen ze het nog een paar keer. Gelukkig maar, iedereen haalt uiteindelijk de overkant. Al was dat plonsen in het water eigenlijk ook wel lekker.

SNP - Family special - Mountainbike
Zou hij het halen?

SNP Family special, wat houdt dat in?

De eerste twee dagen actief doen zitten erop. Deze Family Special bestaat uit een drietal activiteiten in evenzoveel dagen, een rustdag en als klapstuk een echte mini berghuttentocht, waarbij er één nacht geslapen wordt in een ‘refugio’, een prachtig gelegen, maar sober onderkomen. Avontuur verzekerd dus. Uitvalsbasis is Castejon de Sos, een dorpje niet ver van Benasque in de Spaanse Pyreneeën. SNP heeft meerdere Family Specials, onderverdeeld in leeftijdsklassen, maar deze reis is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar. En achteraf kunnen we zeggen, voor onze kinderen, klopte dat helemaal.

SNP Gezinsvakanties

SNP Familyspecial - Aragon - Outdoor - Raften
Kom maar op!

Raften op de Esera

Met de kuiten nog goed op spanning is het de volgende dag tijd voor nog meer spektakel. Pakken aan, instructies, de jongens weten inmiddels hoe het gaat. Er schuiven nog twee Nederlanders de boot in en dan kan de trip beginnen. Het eerste uur staat te boek als ‘kindvriendelijk’, maar het is toch al heftiger dan wij gewend zijn, de jongens -en wij ook- vinden het fantastisch. Tussen rotswanden zo hoog als een flat, is het water meer wit dan smaragdgroen. Na een uur moeten de jongens van boord, wat er nu komt is voor de echte pro’s. Stukjes ‘niveau vier’ maar liefst en dat merken we. Een dik halfuur werken we ons in het zweet, als een volleerd team onder de hoede van de gids. Chicanes, watervallen en zeer snel stromend water in een smalle kloof, we overleven het allemaal. Veel te snel staan onze jongens met de overige crew alweer langs de rivier. Hiervandaan mogen ze weer mee. Wat een activiteit, wat een adrenaline.

SNP Familyspecial - Aragon - Outdoor - Raften
De gezinsroute is ook hier weer zeker niet saai
Het echte werk!

Tip: ga ook eens langs bij het Chill Outdoor café in Perarrua. Tapas, koude drankjes en gerund door de Nederlander Jochem en zijn gezin.

SNP -Oppad - zwembad
Even lekker chillen

Lunch bij het meer van Graus

Stijf van de spanningen vertellen we elkaars ervaringen. Dit was met afstand onze beste raft ervaring ooit. “Ik heb er wel honger van gekregen”. Het is niet zo gek, het is inmiddels half drie en we gaan mee in het Spaanse ritme. Bij een camping (met zwembad!) aan het meer van Graus bunkeren we de verbruikte energie weer naar binnen. We zijn blij met onze huurauto hier, zonder begin je eigenlijk niet zoveel. We luieren bij het zwembad tot in de vroege avonduren. Loom rijden we terug naar Castejon. Het hotel heeft een prima eetgelegenheid, maar een ander leuk restaurant is La Morera. Op onze slippers overbruggen we de 100 meter vanaf het hotel. Het fijne van La Morera is dat de keuken hier ‘al’ om 8 uur opengaat, wel zo fijn met hongerige kids.

Sos - wandeling - SNP - familyspecial
Nat, bewolkt, maar zo lekker

‘Vrije’ dag

De enige neerslag die we kennen deze week valt precies op onze vrije dag. “Yes, lekker met de iPad”. De jongens zien er de voordelen wel van en ook Mirjam kan met een goed boek wel even vooruit. Zelf trek ik de stoute bergschoenen en regenjack aan en ontdek de directe omgeving. Er is niemand buiten, de regen valt gestaag en ik geniet enorm. Vanuit Castejon volg ik een wandelroute richting Sos en Sesue. Een kleine 13 kilometer met mooie hoogteverschillen. Aan het einde van de wandeling komt de zon er weer door en spot ik nog drie reeën in het hoge gras. Verbaasd staren ze me recht aan, een magisch moment. Terug in het hotel is de kamer leeg, de kamer werd te benauwend voor Mirjam en de jongens, de binnentuin met een zonnetje en een ‘vino blanco’ blijkt een heerlijk alternatief. Ik voeg me bij het gezin, bestel een Estrella en geniet van deze rustdag. Morgen gaan we de bergen in!

SNP - Berghut - Fjallraven - Estos
We zijn op de goede weg
Check die waterval!

SNP Familyspecial – de mini huttentocht

Daar gaan we dan, net buiten Benasque zetten we de auto op een parkeerplaats, hiervandaan begint ons avontuur. “Zo, dit is steil!” Na 100 meter staan we al even stil, als dit de opmaat voor de hele dag is.. Met twee rugzakken, de eerste met eten en drinken, de tweede met kleding en slaapspullen, zijn we onderweg naar Refugio de Estós. Op 1900 meter hoogte ligt deze berghut, de parkeerplaats ligt op 1280 meter. De bordjes geven aan dat deze wandeling in drie uur te doen is. Netto lukt dit, maar met alle stops zijn we wel vijf uur onderweg. Wat een ervaring. We zijn al redelijk doorgewinterde bergwandelaars, maar niet eerder gingen we op weg om die avond niet meer naar ‘huis’ te gaan. Dat geeft een bijzonder gevoel.

Galantes - SNP - berghuttentocht
De ‘Galantes’ waterval

Niemand komen we tegen die eerste dag, fantastisch. De juiste wandelstok zoeken, wildlife zoeken (niet gevonden) en vooral genieten van het natuurgeweld. “Ja, daar! Ik zie hem”. Hut in zicht. Met plek voor 130 slapers, maar vandaag zijn we met z’n vieren. De slaapplek wordt opgemaakt, de directe omgeving van de hut uitgekamd en gespeeld in en om de beek. Helaas is het best fris waardoor we de rest van de avond doorbrengen met spelletjes. Ondertussen wordt er voor ons gekookt, een heus viergangen menu tovert de huttenwaard op tafel. Met een volle buik kruipen we de slaapzak in. Morgen weer naar beneden.

Continu zicht op de de besneeuwde bergtoppen

Ruig en idyllisch

Idyllisch is zo’n cliché-woord dat je alleen mag gebruiken als het echt zo is. Kom de afdaling lopen zoals wij hem deden en je bent het met me eens. De natuur is hier de baas. Afgebroken bomen door een lawine liggen hier alsof het zo hoort, overal lijkt water vandaan te stromen en de rotsblokken liggen hier al duizenden jaren. Het pad is een grote kronkeling tussen deze elementen door. Alleen al tijdens deze tien kilometer maken we meer dan honderd foto’s. Lucas en Floris houden zich goed, ondanks de steile afdalingen af en toe. Natuurlijk zijn ze moe aan het einde van de trip, dat zijn we allemaal, moe maar voldaan. En nu snel terug naar het hotel, douchen en lekker even borrelen in de hoteltuin. “Raften!” Eenduidig is dat het antwoord op de vraag: Wat vonden jullie nou het leukst van deze week?

Noodzaak en vrijheid – een auto

Zoals gezegd heb je hier echt een auto nodig. Wij reden een auto van Sunny Cars. Een ophaalprocedure van een flink kwartier en weg ben je. De vrijheid om te gaan en staan waar je wil is heerlijk. Alle verzekeringen zijn standaard afgekocht, no worries dus. Vanaf het vliegveld naar het hotel is iets meer dan drie uur rijden. De activiteiten rondom Castejon de Sos zijn maximaal een half uur rijden. Tipje onzerzijds: ga vooral eens lekker op de bonnefooi de bergen in. Kies de kleine wegen en laat je verbazen door de minuscule dorpjes en het afgelegen karakter van het gebied. Hier hadden we zonder auto nooit gekomen. Sunny Cars hanteert de hashtag #meteenhuurautoziejemeer en die slogan is hier helemaal op zijn plaats.

Wat een prachtige picknick plek

Overige informatie SNP Family Special

Voor deze Family Special vlogen we met TransAvia naar Barcelona. Via Rotterdam Airport namen we de vlucht van zeven uur in de ochtend. Twee uur later land je in Barcelona en een klein uur later reden we het binnenland in. Voor de terugweg vlogen we om 10:15 vanaf Barcelona. Dat was even vroeg opstaan (drie uur rijden vanuit Castejon de Sos) maar daardoor ben je om half één weer in Nederland. Voor alle info check je de site van SNP. Mocht je naar aanleiding van dit artikel nog specifieke vragen hebben, schroom niet en mail ons: edwin@vadersopreis.nl