Oberkircher Brennersteig – hiken in het Zwarte Woud

door Sander

Wij (Roger en Sander) liepen de Oberkircher Brennersteig. Een heerlijke rondwandeling, waarbij je zoveel schnaps kunt proeven onderweg dat de niet al te moeilijke 13,8 kilometer nog een echte uitdaging wordt. Maar waar je ook heel goed weer van bij kunt komen in een luxe boomhut.

Het schilderachtig mooie Renchtal

Oberkirch, Oppenau en Lautenbach zijn de belangrijkste kernen van het Renchtal. Een dal ter hoogte van Straatsburg in het Zwarte Woud. Het is een gebied met heuvels tot ongeveer 700 meter hoogte. Schilderachtig mooi! Met veel fruitteelt en wijnbouw in het vruchtbare dal, afgewisseld met bos in de hogere delen.

Overzicht van de route van de Brennersteig en informatie onderweg

De Brennersteig: 13,8 kilometer en 454 meter hoogteverschil

Het overzichtsbord op de ‘wanderparkplatz’ laat zien dat we 13,8 kilometer gaan lopen met 454 meter hoogteverschil. Maar waarschijnlijk de grootste uitdaging; niet minder dan twaalf mogelijkheden onderweg om te proeven van wat deze streek te bieden heeft. Vooral schnaps hebben we inmiddels begrepen… Als we vanuit het dorp omhoog de wijnvelden inlopen worden we meteen beloond met een wijds uitzicht over Oberkirch en de omliggende druivenvelden.

Ons eerste ‘Schnapshisli’, oftewel Schnapshuisje waar je wat kunt proeven tegen een kleine vergoeding

Gepast drinken graag!

Het asfalt gaat over in een grindpad en we zien ons eerste ‘Schnapshisli’, oftewel Schnapshuisje. Een gezellig tafereel. Onder een met druivenranken overdekte pergola staat een grote picknicktafel naast een manshoog opengezaagd wijnvat. Erin een houten kastje met een viertal flessen schnaps, glaasjes, een prijslijst en een geldkistje. Voor €1,20 kunnen we hier Schnaps proeven. Het motto ernaast; Geen gepast geld? Dan graag gepast drinken!

Schnaps om 11 uur…Zullen we?

We kijken elkaar aan. ‘Zullen we?’ Het is net half 11 en we zijn amper een kilometer onderweg… Verschillende spreuken om ons heen proberen ons te verleiden. ‘De wereld staat niet stil als je even pauzeert’ en ‘Gisteren is geschiedenis, morgen een mysterie, vandaag is het leven!’ Het lukt ons de verleiding te weerstaan. Nu nog wel…

Even ‘uithangen’ in een hangmat tussen de wijngaarden, op de achtergrond de Franse Vogezen

Uitzicht vanuit het Zwarte Woud naar de Franse Vogezen

De weg stijgt van 200 meter hoogte naar 400 meter. We lopen door boomgaarden met volle pruimenbomen en steken de heuvelrug over door een stuk bos. Lekker even in de schaduw! Het is begin september en 25 graden. De goed aangegeven route leidt ons dwars over wijn- en fruitteeltbedrijven. De wijn en schnaps die je overal kunt proeven komt hier zo van het veld. Eén boer snapt wat de impact kan zijn van schnaps op nietsvermoedende wandelaars. Hij heeft in zijn boomgaard een aantal hangmatten opgehangen. Al hangend hebben we wijds uitzicht over het Rijndal naar het westen. Op de voorgrond een lappendeken van druivenvelden. En vanaf de hoge ‘Geigerskopf-turm’ zien we in de verte zelfs Straatsburg en de Franse Vogezen.

Het bos van de Brennersteig

Nu zien we weer dat we in het Zwarte Woud zijn. Na de uitzichttoren worden we het bos ingestuurd door de ‘Brennersteig-bordjes’ die de route heel duidelijk aangeven. We bereiken het hoogste punt (op 470 meter hoogte) na iets meer dan zes kilometer. De route blijft daarna even op hoogte en daalt dan weer geleidelijk richting dal. Het is niet het boeiendste deel van de wandeling, maar we stappen lekker door. Het wordt nu wel schnapstijd!

Je bent je eigen barman in een schnapshuisje langs de Oberkircher Brennersteig!

Lokaal Kirschwasser langs de Brennersteig; noem het maar water…

En we worden niet teleurgesteld. Vanuit het bos komen we op een asfaltweg meteen bij een ‘Schnapshisli’ van destilleerderij Huberhof. Die is van ons. Geld in het kistje en we staan met twee glaasjes lokaal Kirschwasser bij een paar afgezaagde boomstammen. Natuurlijke statafels. Een adje voor de sfeer en het zoete drankje brandt zich een weg door ons keelgat. 45% alcohol…noem het maar water!

Cheers!
Uitzicht vanaf de route richting Lautenbach

Schimmelverklikkers en mooie wolkenluchten

We lopen de rest van de route goedgehumeurd en rustig uit. Vlak voordat we het dorp inlopen maken we nog een mooie lus over de flanken van een heuvel. Dit keer met uitzicht de andere kant op richting Lautenbach. Door druivenvelden met rozenstruiken aan het begin van de rij met wijnstokken als ‘schimmelverklikker’. Samen met de Hollandse wolkenluchten levert het mooie foto’s op. Na 5 uur lopen zijn we terug bij de auto.

Overnachten in luxe boomhut van het Schwarzwälder Waldhüttenzauber Baumhaushotel

Het is 10 minuten rijden naar Schwarzwälder Waldhüttenzauber Baumhaushotel.  We overnachten in een boomhut. Dat klinkt spartaanser dan het is. Een luxe, zelfgetimmerde chalet op hoge palen tegen een steile helling. We worden hartelijk verwelkomd door de eigenaren en maken dankbaar gebruik van het net geopende natuurlijke zwembad. ’s Avonds BBQ’en we op ons balkon met uitzicht over de wijngaarden. Natuurlijk vlees uit de streek, wijn van eigen land en een klein glaasje kersenwater.

Meer informatie

De luxe boomhut bij Schwarzwälder Waldhüttenzauber Baumhaushotel was fantastisch, geschikt voor maximaal twee personen met uitzicht over de druivenvelden. De eigenaren zijn zeer vriendelijk en het ontbijt nuttig je in het vakwerk-hoofdgebouw dat je op de foto hierboven ziet liggen naast het natuurzwembad. Als diner kun je een BBQ inclusief vlees en lokale specialiteiten bestellen die je op je veranda kunt nuttigen.

Wil je nog meer inspiratie over het Zwarte Woud? Iets voordat we de Brennersteig liepen hebben we ook overnacht in een hangmat middenin het Zwarte Woud.