Landal Hochwald, parel in het Saarland

door Roger
Landal Hochwal in Duitsland Saarland

Na vier uurtjes autorijden stappen we uit in een compleet andere wereld. Wat is het hier prachtig groen en toch al flink heuvelachtig. We zijn in Landal Hochwald in het Duitse Kell am See in Saarland iets ten oosten van Luxemburg. Het park ligt op een slordige 25 kilometer van Trier vandaan.

Wij vinden het heerlijk om zo nu en dan een paar dagen door te brengen op een Landal park. Je weet wat je krijgt en met de constante kwaliteit van Landal valt een bezoek nooit tegen. Maar om eerlijk te zijn hebben we dit specifieke Landal Park uitgezocht vooral om de ligging, als springplank voor onze trip naar Europa-Park.

Ons vrijstaande A-huisje

Toch (of misschien daardoor) zijn we aangenaam verrast. Ons huisje heeft een prachtig uitzicht op de weidse natuur. Het huis is circa 60 m² groot, is vrijstaand en gebouwd in een A-vorm. Doordat de huisjes op verschillende hoogtes staan, heeft elk huisje een weids uitzicht.
Hoewel het binnen gezellig is, zijn Hugo en Elin niet meer binnen te houden. Buiten wachten er avonturen!

Landal Hochwald, A-huisje
Bloemen genoeg in deze periode van het jaar

De natuur roept!

Het duurt niet lang of er worden takken verzameld om een flinke hut te bouwen. Als de hut nog maar half klaar is, wordt de aandacht van het grote springkussen getrokken.

Hut bouwen in Landal Hochawal
De eerste contouren van de hut worden zichtbaar

Al gauw worden er op het luchtkussen trucjes gedeeld met andere kinderen en nieuwe vriendschappen gesloten.

Voor ons even het moment om van het terras en een drankje te genieten.

Avontuurlijk wandelen rondom Landal Hochwald

Een paar keer per week kun je mee gaan met een gegidste wandeling die georganiseerd wordt door Landal, maar wij kiezen er voor om onze eigen route uit te stippelen. Wij houden van een flinke wandeling op z’n tijd. Hugo is een gekende kilometervreter, maar voor Elin geldt dat niet. Voor Elin hebben we daarom een bolderkar meegenomen, die je kunt huren bij de receptie van het park.

Bolderkar saarland Landal Hochwald
De bolderkar doet ook goed dienst als rustplaats

Eerst lopen we een stuk om het stuwmeer, dat direct aan het park ligt. Als we halverwege het stuwmeer zijn, verlaten we het schelpenpad en gaan we een bospad en de échte wildernis in. Het pad blijkt bijna onbegaanbaar met de bolderkar, maar we laten ons niet kennen. Een beetje uitdaging gaan we niet uit de weg.

De route is soms niet makkelijk te begaan met een bolderkar

Wildlife spotten

Onderweg zien we een bord dat er kennelijk lynxen in dit gebied wonen. We geven onze ogen extra de kost, maar helaas word er geen lynx gespot. Maar het idee dat het zou kúnnen maakt zo’n wandeling toch extra spannend.

Mooie weidse uitzichten in de heuvels van Saarland

Weer een stuk verder staat een metershoge toren om vogels te spotten. Renske durft niet te kijken als Hugo, ik, maar vooral Elin de hoge toren via de smalle trap op klautert. We zien geen andere vogels dan we al zagen vanaf de grond, maar het idee dat het zou kúnnen maakt de klim al de moeite waard.

Saarland wandelen Hochwald
Hoog in de toren heb je een nóg beter uitzicht.

Waar ligt Landal Hochwald ook alweer?

We dolen verder en verder tot het moment dat we eigenlijk niet meer precies weten waar we zijn en ook ons richtingsgevoel ons in de steek laat. Na een blik op google maps, blijkt de kortste route door het hoge gras te zijn. De spierballen worden flink getraind als ik de bolderkar met Elin heuvel op en door het hoge gras moet sleuren. We zijn dankbaar als we na een behoorlijke rit weer op het schelpenpad langs het stuwmeer rijden. Moe maar voldoen bereiken we ons huisje.

Voldaan bereiken we ons huisje

Vermaak op Landal Hochwald

In de omgeving van het park is genoeg te doen (zie hieronder), maar ook op Landal Hochwald kun je, je prima vermaken. Wij gingen even zwemmen in het kleine binnenbad, liepen de 18 holes van de midgetgolfbaan en speelde een potje bowlen.

Hole in sixteen

Hugo en Elin waren zeer enthousiast over het mega-grote indoor speelparadijs.

De indoor speeltuin, waar je je ook kunt laten schminken

Hoewel de strategische ligging voor ons dit keer de reden was om voor Landal Hochwald te kiezen, zijn er heel veel meer redenen om een voor dit prachtige park met schitterende omgeving te kiezen. We zeggen dus ‘Auf Wiedersehen Hochwald’.

In de omgeving van Landal Hochwald

Nationaal Park Hunsrück-Hochwald

Op 30 kilometer van het Landal Hochwald ligt het Nationaal Park Hunsrück-Hochwald met een oppervlakte van ruim 120 hectare. De uitgestrekte bossen, het middelgebergte en een prachtige natuur zijn kenmerkend voor dit gebied. Bijzonder is dat in dit park de meeste wilde katten van heel Europa leven.

Landal Hochwald bossen

Vliegtuigtentoonstelling in Hermeskeil

Verspreid over vier hallen staan meer dan 100 vliegtuigen opgesteld. Hier kun je alles over de luchtvaart leren. Het hoogtepunt van het museum is het café voor bezoekers gelokaliseerd in een heuse Concorde! Klik hier voor meer informatie

Romeinse stad Trier

Trier is de oudste stad van Duitsland en veel van de gebouwen die er de afgelopen 2000 jaar gebouwd zijn, zijn nog een goede staat. Trier is eigenlijk een soort openluchtmuseum. Er is een gezellig en levendig centrum.

Informatie over Landal Hochwald

Landal Hochwald is een fijn park in het groene Saarland. Er staan 204 bungalows. Het park is voorzien van een zwembad, midgetgolfbaan, bowlingbaan, indoor speeltuin een shop en een restaurant. Qua afstand is het ook goed te doen voor een lang weekend of mid-week.