Vader-zoon weekend met de Goboony Volkswagencamper

door Roger
Kamperen met de VW bus van Goboony

Vrijdagmiddag in de file. Normaal balen, maar vandaag is het voor ons een feestje. Samen met zoon Hugo (6 jaar) ben ik onderweg voor een vader-zoon weekend richting de Veluwe. En we zijn niet zomaar onderweg. We rijden in een Volkswagen T3 Westfalia oldtimer gehuurd via Goboony.
‘De mensen staan in de file, maar wij zijn al thuis, hè pappa?’. Hij heeft gelijk. Heerlijk zo’n rijdende keuken, huiskamer en slaapkamer in één.
Het typische volkswagenbusmotorgeluid overstemd nog net de foute muziek CD die we hebben opgezet. De bus is een oudje, een klassieker, maar hij rijdt als een zonnetje. Helaas komt aan elke file een einde en onze bestemming komt snel dichterbij.

Parkeren, klaar! Het vader-zoon weekend kan beginnen.

Op camping de Hertshoorn in Garderen rijden we onze oversized camperplek op. Stroomkabel inpluggen en klaar! Ons huisje voor de komende dagen staat. Het is voor mij de eerste keer dat ik op pad ben met een camper, maar aan dit gemak kan ik wel wennen.

Interieur volkswagenbus Goboony

‘Pappa, nemen we nog even een duik in het zwembad?’.
‘Oke, maar ik maak eerst even een bed van de achterbank’. Ik denk dat ik het laatste beetje daglicht goed te kan gebruiken bij deze lastige klus. Zo moeilijk blijkt het echter niet en voor we het weten maken we bommetjes in het zwembad. Na het zwemmen gaan we nog even eten in het restaurant op de camping. Het laatste wat nog op het programma staat vandaag is een kleine ‘nachtwandeling’ in de omgeving. We dolen nog niet zo lang door de donkere nacht als het begint te hózen van de regen. Op een draf gaan we snel naar ons busje. De regen tikt hard op het dak. Het deert ons niet. Wij zitten heerlijk knus op het bed en drinken een laatste drankje.

Slapen in een VW T3 bus

Helaas is Hugo de volgende morgen minstens zo vroeg wakker als dat hij thuis is. In het keukentje fabriceer ik een bescheiden ontbijtje voor ons. Er is nog tijd genoeg voor een ochtendwandelingetje over de Veluwe. Dan op weg naar een stoer onderdeel van dit weekend waar ik al weken naar uit keek: Het Klimbos in Garderen.

Klimmen in Klimbos Garderen

We hoeven alleen maar de weg over te steken om van de camping bij de entree van het klimbos te komen. Gelijk bij de kassa is het eerste spannende moment. Je moet namelijk één meter twintig meten om überhaupt te mogen klimmen. Hugo meet exact 1.20, dus we mogen naar binnen!

Na een korte introductie begint ons klimavontuur. We beginnen met het Marvel Superhelden Parcours. En dat is precies hoe Hugo zich voelt. Als een echte superheld neemt hij soepel alle hindernissen. Als op één punt de hindernissen toch iets te ver uit elkaar zitten voor z’n korte beentjes is er een kliminstructeur er als de kippen bij om even assistentie te verlenen en om wat peptalk te geven. Aardige kerels daar. Vanaf hier gaat het eigenlijk alleen maar beter. Bij elke hindernis groeit het vertrouwen en het duurt niet lang of het kost me moeite om Hugo bij te houden. Door naar het Fun Parcours en vervolgens vinden we nog iets meer uitdaging in het Balance Parcours.

Klimmen in klimbos Garderen

We zijn nu klaar voor het echte werk en kiezen voor het uitdagende ‘No Limit Parcours’. Dit parcours is 137 meter lang en 12 meter hoog. Via de evenwichtsbalk komen we bij de touwbrug. Hier gaat het even mis. Hugo mist net een balkje en valt naar beneden. Gelukkig is het veiligheidssysteem dik in orde. Hugo bungelt even hulpeloos op twaalf meter boven de grond. Nu is het mijn beurt om de superheld uit te hangen. Ik klim naar Hugo toe en weet hem weer op de hindernis te hijsen. De schrik zit er even in, maar we spreken elkaar wat moed in en gaan gewoon verder.

Superheldenparcours klimbos Garderen

Als klapstuk van het klimavontuur doen we de Tokkelbaan. Hugo blijkt net te kort om zichzelf steeds aan de katrol aan en af te koppelen. Een instructeur van het klimbos gaat gelukkig graag een rondje met ons mee tokkelen. Het tokkelparcours start op 18 meter hoogte, waar we met z’n drieën door middel van 6 tokkels achter elkaar met snelheden van 45 kilometer per uur tussen de bomen vliegen.

We zijn klaar met klimmen en hebben alle parcours die geschikt voor Hugo waren gedaan (slechts één parcours was dat niet).
We zijn trots op elkaar en geven elkaar een box en een high five. Niets beter voor de ‘male bonding’ dan zo’n klimavontuur.

Vader-zoon weekend op de Veluwe

Zandsculpturenfestijn Garderen

‘Zullen we naar het zandmuseum gaan pappa?’ Op de heenweg reden we toevallig langs het zandsculpterenfestijn in Garderen. Hugo wil daar nu een kijkje nemen en ik vind het best.
De stroomstekker uit de camper en we rijden met onze man cave op wielen richting het zandsculpturenfestijn. Ongelooflijk wat mensen van zand kunnen maken. Het thema van de zandbouwsels is ‘Erop uit in eigen land’. Dus heel veel zandsculpturen die je doen laten denken aan de leukste uitjes en mooiste steden van Nederland.

Amsterdamse huizen van zand bij het zandsculpturenfestijn in Garderen

De Efteling van zand zandsculpturenfestijn Garderen

Gelukkig is een flink gedeelte van het park overdekt, want het hoost weer van de regen. Na afloop rennen we naar de Volkswagen en als we instappen voelen we ons gelijk thuis. ‘Home is where the bus is’.

Terug naar camping de Hertshoorn

Als we weer bijna bij de camping zijn vraag ik Hugo ‘Zullen we gaan borrelen in de bus, gaan zwemmen of wil je nog even naar speelzolder op de camping?’
‘Alle drie, maar jij mag de volgorde bepalen’. Je begrijpt dat het nog lang onrustig bleef op camping de Hertshoorn.

De Pokémontour over de Veluwe

Voor de laatste dag heb iets speciaals bedacht. Ik wil een flinke wandeling over de Veluwe maken, maar het moet ook leuk blijven voor Hugo. We rijden naar Restaurant het Boshuis in het plaatsje Drie.
‘Hugo, op onze route liggen Pokémonplaatjes verstopt’. Met die woorden begint onze prachtige wandeling door het Speulderbos. Wandelen in de herfst heeft z’n eigen charme. De goudgele kleuren van de bladeren geven het bos een warme gloed. En je struikelt bijna over de paddenstoelen.

Vliegzwammen op de veluwe

Steeds als we weer zo’n 700 meter gelopen hebben geef ik Hugo een hint dat ‘hier ergens’ een Pokémon kaart moet liggen. Terwijl hij begint met zoeken, verstop ik steeds subtiel een kaartje achter een boom of struik. Op deze manier genieten we samen van deze heerlijke wandeling. Zeven kilometer en tien Pokémonkaartjes verder zijn we weer terug bij onze bus.

3 Pokémonkaartjes gevonden tijdens de speurtocht

We eindigen dit weekend zoals we begonnen, maar dan in omgekeerde volgorde. Bed inklappen, wéér zwemmen en dan naar huis rijden. Dit heerlijke vader-zoon weekend is weer voorbij. Helaas staan er geen files dit keer.

Lees ook het verhaal van Edwin en zijn zoon die meegingen met het vader-zoon weekend van de KCK

Informatie over het vader-zoon weekend op de Veluwe

De VW bus van Goboony

Wij huurden onze Volkswagencamper via Goboony
Goboony is een betrouwbare partij die particuliere huurders en verhuurders van campers bij elkaar brengt.
Op deze manier kan de verhuurder met een gerust gevoel zijn camper verhuren en dat terwijl het voor een huurder een unieke kans is om ook eens gebruik te maken van camper.
Via Goboony kun je alle soorten en maten campers huren. Met het exemplaar dat wij mochten gebruiken van Goboony steunen zij de Bart de Graaff Foundation. De opbrengst van de verhuur van deze camper wordt gedoneerd aan de stichting.

Klimbos Garderen

Schitterend Klimbos recht tegenover camping de Hertshoorn. Door een uniek zekersysteem waarbij je continu gezekerd bent, is dit het veiligste klimbos van Nederland. De klimparcours zijn spectaculair en geschikt voor kinderen vanaf één meter twintig.

Zandsculpturenfestijn Garderen

Meer informatie over het zandsculpturenfestijn in Garderen vind je hier: http://zandsculpturen.nl/

Camping de Hertshoorn

Onze bus stond op een camperplaats op Camping de hertshoorn.
Handig is dat er een hek bij de camperplaatsen die door de campereigenaren ten alle tijden geopend en gesloten kan worden. Zo kun je de camping op en af rijden op tijden dat het jou uit komt. De Hertshoorn is mooie complete gezinscamping met veel faciliteiten gelegen midden tussen de bossen in Garderen.

Wandelen over de Veluwe

Wandelen over de Veluwe deden wij ongeveer volgens deze route: