IJsland in de winter; noorderlicht, watervallen en gletsjers

door Sander
Diamond Beach - IJsland in de winter

Soms heb je dat. Het gevoel van thuis komen op een plek waar je nooit bent geweest. Zo voelt IJsland vanaf het moment dat we in het vliegtuig stappen om IJsland in de winter te verkennen. Het ontspannen IJslandse geklets om ons heen klinkt vertrouwd zonder dat we er een woord van verstaan. ‘Logisch’, is onze eerste gedachte, ‘we hebben net het tweede seizoen van de IJslandse serie Trapped geflixt’. Maar als de veel te mooie Iceland Airways-stewardess met haar koffiekar langskomt en ons gewoon in haar moedertaal aanspreekt voelt het toch echt alsof de liefde wederzijds is.

Gullfoss waterval – IJsland in de winter

Gulfoss waterval
De enorme kloof waar de Gulfoss waterval zich in stort

De eerste ochtend zoeven we in onze 4WD Skoda Octavia richting Golden Circle. Klaar voor IJsland in de winter. De zon komt op over het arctische landschap. We hebben de weg voor onszelf. Gullfoss is de eerste stop. Een snijdend koude noordooster teistert onze traanbuisjes. Beneden ons zien we een half bevroren rivier zich in een aardspleet storten. Hoe klein zijn wij? Hoe bestaat zoiets moois? (Voor meer foto’s check ook het foto album over IJsland in de winter op onze Facebook pagina!)

Geiser - IJsland in de winter

Potente Geysir – IJsland in de winter

Het geothermische park dat we erna bezoeken is boeiend. Borrelende poeltjes van kokend water en potente geisers maken ons bewust van de dunne aardkorst hier. Toch wordt de pret wat gedrukt door busladingen toeristen die twee rijen dik staan te wachten tot de geiser ze volspuit. Nee, dit klopt niet bij ons beeld van IJsland in de winter. Je wilt je hier klein voelen, alleen zijn in het ruige landschap.

Bruarfoss waterval en Noorderlicht als toetje – IJsland in de winter

Bruarfoss waterval
Eindpunt van de hike naar Bruarfoss waterval

En als je iets echt wilt, dan doe je daar je best voor toch? Daarom doen we tegen het eind van de middag nog een hike naar de Bruarfoss waterval. Zeven kilometer glibberen we over een glad pad langs de rivier, het strijklicht van een laagstaande zon op de besneeuwde toppen, de ijssculpturen in het water en een magisch mooie waterval voor onszelf. Net voor donker terug bij de auto en als toetje ook nog het zo gehoopte Noorderlicht. Ademloos staren we naar het steeds veranderende groene schijnsel.

IJsland in de winter - Tingvellir National Park

Botsende aardplaten in Tingvellir National Park

De dag erna bezoeken we Tingvellir National Park. Daar waar de Europese en Amerikaanse aardplaat tegen elkaar botsen en waar je in een kloof tussen beide door kunt lopen. De zon is weg, de eerste sneeuwvlokken dwarrelen en als we ’s middags Kerid Crater bezoeken ligt er 5 centimeter verse sneeuw. De perfecte setting voor een sneeuwballengevecht op een bevroren kratermeer!

Waterval in Tingvellir - mooi in de winter van IJsland door sneeuw en ijspegels
IJsland in de winter – veel half bevroren watervallen

De aanstekelijke ruigheid van IJsland in de winter

IJsland in de winter. Jon Snow. Ruig. Rauw. Koud. Het oermens in je wil er uit. Ook bij Kai die avond in onze hot tub; ’Pap zullen we challenges doen?’ ‘Ja tuurlijk, waar dacht je aan?’ Het begint met 30 keer opdrukken in zwembroek, maar wordt al snel in 30 seconden met onze blote voeten op het ijs of blote billen in de sneeuw. Wrauw!

Seljalandsfoss waterval

Roadblock door sneeuwstorm

Onderweg naar het oosten werd ons weer even duidelijk gemaakt wie er hier echt de baas is. Na een bezoek aan Seljalandsfoss wilden we doorrijden naar het oosten, waar we onze volgende accommodatie geboekt hadden. No way. ’Sorry, the road is closed due to blizzards’ zegt de dame bij de wegafzetting. ‘Wij konden er maar net doorheen met ons voertuig, jullie gaan dat zeker niet redden!’ En ze kijkt wat meewarig naar ons vehikel. Ik kijk op mijn beurt naar hun voertuig dat nog het meeste lijkt op een Monstertruck. ‘Okay, I believe you on your blue eyes’ Dus noodgedwongen terug naar Hvolsvöllur en daar een ander onderkomen gezocht.

Skogafoss waterval met regenboog

Skogafoss met Bambi-moves

De volgende dag is een stralende, koude dag. De zon zet een paar IJslandse paardjes in warm ochtendlicht en geeft de brede Skogafoss waterval een volmaakte regenboog. Op onze eerste wandeling langs een ijzig pad moesten we ons vastklampen aan elkaar en aan alles wat een beetje houvast bood om overeind te blijven en werden we gewaarschuwd door een Amerikaan ‘Beautiful walk but a bit icy, hold on to eachother!’ Voor de kids een walhalla, ze lachten, gleden en buikschoven naar de eindstreep. Wij daarentegen deden een soort breakdance van bijna-uitglij-Bambi-moves die steevast eindigden in een opgeluchte ‘Pff-ik-sta-nog-freeze’. Maar nu hebben we crampons. Een rubberen muilkorfje voor over je schoen met 6 ijzeren nopjes. Het gaat ten koste van onze moves, maar geeft ons vleugels op de ijzige paden. Voor de kids minder fun. Kai trekt ze pas aan tijdens een wandeling naar de Sólheimajökull gletsjer nadat hij 20 meter van een ijzige helling naar beneden glijdt richting het gletsjermeer. Iedereen geschrokken, maar gelukkig niets aan de hand.

Contrasten bij Reynisfjara Beach
Reynisfjara Beach

Contrasten bij Reynisfjara Beach

Hoe meer we naar het oosten rijden, hoe indrukwekkender de landschappen. Opreizende kliffen, uitgestrekte gletsjers en en bepoedersneeuwde vulkanen. We bezoeken ook Reynisfjara Beach. Groter dan hier kunnen contrasten niet zijn. De enorme golven van de Atlantische oceaan beuken op zwarte, met sneeuw bepoederde kliffen. Versteende rotstrollen rijzen op uit zee en blijven fier overeind staan. En op het zwarte lavastrand beneden maakt het witte golfschuim sierlijke vormen. Vlak voor donker komen we vol van alle indrukken aan bij ons huisje. Gelegen onderaan een berg met uitzicht op uitgestrekte, met sneeuw bedekte lavavelden.

Diamond Beach
Tussen de aangespoelde ijsblokken op Diamond Beach

Diamond Beach en Vatnajökull gletsjer

De dag erna bezoeken we Diamond Beach, het met gletsjerblokken bezaaide strand. We nemen de tijd om deze bijzondere plek goed in ons op te nemen. Vanaf de enorme Vatnajökull-gletsjer drijven ijsblokken in allerlei groottes en vormen het Jökulsárlón gletsjermeer in. Sommige blokken bereiken de riviermonding van de tweehonderd meter lange rivier die de blokken naar zee voert. Krakend ijs drijft aan ons voorbij. Een paar zeehonden zwemmen er tussendoor. Aan het einde van de rivier botsen de blokken met de woeste branding, die ze onverbiddelijk weer op het zwarte lavastrand terugwerpt.

Vatnajökull gletsjer - drijvende ijsblokken
Kijken naar de drijvende ijsblokken die vanaf de Vatnajökull gletsjer wegdrijven richting zee
Svartifoss waterval
De mooie met ijspegels versierde Svartifoss waterval

De laatste dag in winters IJsland doen we nog een hike naar de Svartifoss waterval. Voor de kids gaaf, want steile paadjes met veel sneeuw. Glijden maar! De waterval hebben we voor onszelf. Naast de waterval een indrukwekkende rotswand met gigantische ijspegels. Na de wandeling rijden we rustig tempo terug naar Reykjavik. Onderweg genietend van de spectaculaire uitzichten. Een reis om niet snel te vergeten. In de lente/zomer komen we zeker nog eens terug!

IJsland in de winter
IJsland in de winter is heerlijk!

Tips voor IJsland in de winter

Vluchten: wij vlogen vanaf Brussel, omdat het €200 per ticket scheelde

Autohuur: in de winter is het handig om een 4WD te hebben voor meer grip op de soms gladde wegen. Wij huurden een Skoda Octavia 4WD via Sunny Cars.

Verblijf: hebben we zelf geregeld via booking.com en Airbnb. Absolute aanraders: een appartement bij Hotel Grimsborgir met eigen hot tub en een appartement bij de Potato Storage met fantastisch weids uitzicht over lavavelden en naar gletsjers.

Wandelen: koop crampons bij de plaatselijke bouwmarkt of van tevoren in Nederland, de paden bij de watervallen en langs rivieren kunnen echte ijsbanen zijn.

Fotograferen: zorg dat je goede foto apparatuur bij je hebt! De indrukwekkende landschappen van IJsland in de winter en het Noorderlicht wil je heel goed vastleggen. Dat is goed gelukt, misschien dat we weer een afdruk in groot formaat bestellen bij drukwerknodig.nl
Tijdens de laatste bestelling zagen we dat je er ook voor relatief weinig geld een eigen boek kunt laten drukken. Leuk om later ook het reisverslag en foto’s combineren!